סיפור הרקע של רונה
רונה בת חמש וחצי. היא גרה בעיר גדולה עם הוריה ועם שני האחים שלה – ארז בכיתה ה' ואורן בן שנתיים. בשבתות המשפחה של רונה אוהבת לנסוע לטייל, ובקיץ – ללכת לים.
רונה מאוד אוהבת פעילויות יצירה. אימא הכינה לה בחדר שלה פינה קטנה עם שני כיסאות ושולחן שעליו קופסאות שבתוכן צבעים, דפים, מספריים, דבק ומדבקות. רונה אוהבת להזמין אחר הצוהריים חברות. היא סוגרת את הדלת בחדר כדי שאחיה הקטן אורן לא יפריע להן וביחד הן עושות יצירה ומתחפשות. יש לה בחדר תיבה מלאה בתחפושות ובפריטי לבוש והיא וחברה שבאה אליה מתחפשות ומתאפרות.
בכל יום רביעי סבתא באה לקחת אותה מהגן. רונה מבקשת מסבתא שתכין כדורי בשר טעימים. אח שלה, ארז, עוזר לסבתא להכין את כדורי הבשר, אבל רונה מעדיפה להסתכל בטלוויזיה עד שהאוכל מוכן. עם סבא רונה אוהבת לשחק בלגו, לבנות מגדלים, בתים וגשרים. סבא משחק גם עם האחים שלה בלגו, אבל לפעמים רונה רוצה לבנות לבד עם סבא וחולמת לבנות בניינים גדולים כשתהייה גדולה.
כשאימא באה לקחת את רונה מהגן, היא לפעמים לוקחת אותה לחוג בלט ולפעמים הן ושני האחים שלה הולכים ביחד לגן המשחקים ושם היא פוגשת הרבה ילדים מהשכונה. בערב לפני שהיא הולכת לישון, אימא מקריאה לה סיפור. במיוחד רונה אוהבת את הסיפורים 'הצב של אורן' ו'תירס חם'. היא כבר רוצה ללכת לכיתה א', ללמוד לקרוא כדי שתוכל לקרוא בעצמה ספרים.
הצעות לשיחות היכרות
● רונה שואלת את הילדים מה הם רוצים לדעת עליה.
● רונה מספרת לילדים על המשפחה שלה ושואלת מי רוצה לספר על המשפחה שלו.
● רונה מספרת לילדים שבשבתות ובחגים המשפחה שלה נוסעת לטיולים בארץ ושואלת את הילדים לאן הם אוהבים לנסוע עם המשפחה.
● רונה מספרת על החדר שלה ושואלת את הילדים מה הם הכי אוהבים לעשות בחדר שלהם.
● רונה מספרת שהיא מאוד אוהבת להיות אצל סבא וסבתא ומה היא עושה איתם ומזמינה את הילדים לספר מה הם אוהבים לעשות עם סבתא וסבא שלהם או עם בני משפחה אחרים.
● רונה מספרת מה היא ואימא עושות אחר הצוהריים ומזמינה את הילדים לספר מה הם אוהבים לעשות אחרי הגן.
הצעות להתנסויות בעקבות שיחות ההיכרות עם רונה:
● לבקש מהילדים להביא תמונות של החדר שלהם.
● בימי ראשון או אחרי חג הגננת תשב כל פעם עם ילד שמעוניין והוא יספר על טיול שעשה ויביא בעקבות הסיפור תמונות מהטיול. במוקד החדר יהיה קלסר שבו ייאספו הסיפורים והתמונות.
● כשרונה מספרת על תיבת התחפושות והאביזרים שלה, הגננת יכולה להביא תיבה או מזוודה ולבקש מהילדים להביא פריטים לתיבה.
הצעות לשיחות נוספות
שיחות של רונה וילדי הגן בנושא ט"ו בשבט
● רונה משתפת את הילדים בטיול שעשתה עם משפחתה בשבת; היא מספרת שראתה הרבה עצי שקדיה ושהעצים היו "לבושים" בשמלת פרחים לבנבנה, ורודה ויפהפייה.
● רונה מספרת, שבכל שנה בט"ו בשבט היא נוסעת לסבא וסבתא שגרים במושב והם נוטעים ביחד עץ חדש בגינה שלהם. השנה הם ישתלו עץ אבוקדו. הגננת יכולה לפתח שיחה עם הילדים על עצים שהם מכירים ואוהבים ו/או על עצים שנטעו.
● רונה משתפת את הילדים שבחג יבואו אליהם חברים וכולם יעשו ארוחת חג משותפת. כל משפחה הביאה כיבוד אחר מפירות העץ. אבא שלה יכין חוברת על החג והם ישירו שירי חג לעצים. רונה מבקשת מהילדים לעזור לה בתכנון האירוע: אילו מאכלים כדאי להכין, אילו שירי ט"ו בשבט הם מכירים?
מוזיאון ישראל
רונה מספרת שכל השבוע היא מחכה ליום השבת. אבא ואמא מתעוררים לפניה, הם לא מעירים אותה, לא ממהרים לעבודה ולגן.
כשהיא מתעוררת היא הולכת למיטה של אמא, אמא קוראת ספר במיטה ורונה מחכרבלת לצידה. מהמטבח נשמעים קולות של עירבוב ובישול. אבא מכין להם ארוחת בוקר מפנקת.
"את יודעת אמא," אומרת רונה, "אבא משקיע בארוחת בוקר השבת שלנו, כמו שאמא של דפנה משקיעה בהכנות לקראת השבת נכון?"
"נכון", אומרת אמא של רונה. "אבא מפתיע אותנו כל שבת בארוחה מפנקת ולפעמים בארוחת פיקניק, מעניין מה יהיה היום".
רונה אוהבת את "הפתעת השבת", אולי יסעו לים, אולי יטיילו ליער בן שמן ויכייפו בפיקניק עד שעות הערב, אולי יפגשו עם חברים לרכב על אופניים.
-מה אתם אוהבים לעשות בשבת בבוקר?
-מה הייתם רוצים לעשות בשבת?
אבא נכנס לחדר ומזמין את כולם לארוחת הבוקר. היום נאכל בבית ואחר כך ניקח את דפנה להפתעת השבת שלנו. רונה מתרגשת מאוד, הפעם היא אוכלת בביסים גדולים, מסיימת ורצה להתלבש ולהתארגן.
"אני מוכנה" היא קוראת, "אני הולכת לקרוא לדפנה".
כשכולם יושבים חגורים במכונית אבא מגלה את ההפתעה, "היום נסע למוזיאון ישראל".
רונה ודפנה צוהלות, הן ביקרו במוזיאון עם הגן, שם הראתה להם המדריכה דברים שהם "הכי הכי", הדבר הכי עתיק, הכי מצחיק, הכי מפחיד, הכי קטן והכי גדול.
הפעם הם טיילו בין הפסלים שבגן היפה.
היה שם פסל של עץ שצומח הפוך, עם השורשים למעלה, פסל של תפוח אכול, "זה בטח התפוח שמכשפה אכלה" צוחקת רונה.
רונה מספרת שהפסל שהן הכי אהבו היה פסל של אותיות, הן זיהו שכתוב שם "אהבה".
הצעות לפעילויות:
1. פיסול בחומר, רקמה, ציור או אריגה בעקבות עבודות שמאפיינות קהילות שונות.
2. סיור וירטואלי בתערוכות שונות במוזיאון שמתעדות דמיון ושוני בין הקהילות השונות.
3. כל ילד יכין אלבום בו יספר/יצלם/יצייר על השבת המיוחדת למשפחתו.
4. אפשר לחלק את הגן למשפחות שמארחות זו את זו לארוחת שבת, מפגשי גומלין.
שיחות ודילמות
רונה לא רוצה ללכת לים
רונה באה היום לבקר אותנו שוב. היא עצובה בגלל מקרה שקרה לה בים בשבת.
בקיץ הרבה פעמים המשפחה של רונה הולכת בשבת לים. רונה אוהבת לשחק עם אחיה הקטן בחול, להיכנס למים עם אבא או אימא, ואפילו כבר יש לה אומץ להכניס את הראש למים…
אבל בשבת האחרונה לא היה לרונה כיף בים. בעצם, בהתחלה היה כיף כמו תמיד… קודם כל אבא מרח עליה הרבה קרם הגנה כדי שהעור הבהיר שלה לא יישרף בשמש החזקה. היא בנתה עם אחיה ארמון גדול ויפה, עם תעלה מסביב, שהמים יכלו לזרום בה.
בדיוק כשהתכוונה להיכנס למים עם אימא, הגיעה עוד משפחה עם שני ילדים, בת ובן, ממש כמו המשפחה שלה. הם פרסו את המגבות שלהם לידם. רונה שמחה. היא חשבה בליבה: כשאצא מהמים, אולי נבנה ביחד עם הילדים האלה ארמון חדש. אבל פתאום היא שמעה את הילדה אומרת לאבא שלה: "אבא, תראה את הילדה הזאת עם השיער הכתום והעור הלבן… זה לא יפה עור כזה לבן, היא נראית כמו שד לבן… בואו נזוז מכאן כדי שלא נהיה לידה"…
רונה אמרה לאימא ולאבא שהיא רוצה ללכת הביתה מיד ושהיא לא רוצה יותר לבוא לים אף פעם. אבל בעצם היא כן אוהבת את הים.
– יש לכם אולי רעיון איך אפשר לעזור לרונה?
– מה, לדעתכם, רונה הרגישה כשהיא שמעה את מה שהילדה אמרה?
– למה הילדה אמרה את זה?
– מה רונה יכולה לעשות כדי שתוכל להמשיך ללכת לים ולהרגיש טוב?
רעיונות נוספים לשיחות על חוויות שרונה משתפת בהן
רונה מגיעה לגן עצובה.
• היא מספרת שאתמול בגן השעשועים ילדה צחקה על צבע השיער שלה.
• כשרונה סיפרה בגן על טיול שהמשפחה שלה עשתה בשבת, אוריה, ילדה דתייה, אמרה שאסור לנסוע וללכת לים בשבת.
• רונה מספרת, שביקרה עם הוריה בכפר ערבי ולא הבינה שום דבר ממה שהאנשים בכפר דיברו.